Rzecz o uczciwości

Posted on Updated on

Informacje z ostatnich dni – zbankrutowało biuro podróży Sky Club i Triada. Rok temu podobna wiadomość obiegła Polskę o bankructwie Orbis Travel. Mnie natomiast zastanawia postawa członków zarządów spółek. Powszechnie wiadomo, że zła kondycja firmy to nie jest wynik decyzji podejmowanych w ciągu jednego dnia, jednego tygodnia, pewnie i jednego miesiąca. Więc skoro członkowie zarządu już wiedzą, że wizja bankructwa jest realna, to dlaczego oszukują swoich klientów? Jeśli ktoś spyta – jak oszukują? Odpowiadam – ponieważ do ostatniej chwili informują swoich klientów, że firma działa i zorganizuje wyjazd na wymarzone, długo oczekiwane wakacje. Potem zobowiązania w ramach obowiązkowej gwarancji przejmuje urząd marszałkowski i organizuje szybki powrót turystów z zagranicy. Ci, co nie wyjechali, a uiścili opłaty mogą ustawić się w kolejce po odszkodowanie. Z góry wiadomo, że nie wszyscy otrzymają zwrot swoich pieniędzy.

Kiedy w marcu 2012 roku, w Stanach Zjednoczonych długoletni pracownik firmy Goldman Sachs zrezygnował z pracy, podając za powód – nieuczciwe i nieetyczne zachowanie firmy – rozpętała się w tamtejszych mediach burza. W Polsce – ogólna cisza, z małymi wyjątkami. Cóż takiego zrobił? Potwierdził, że banki komercyjne głównie dbają o zyski własne, a nie o to, by generować zyski dla swoich klientów.

Sporządziłam listę przykładów nieuczciwych zachowań kadry zarządzającej – lista jest otwarta i można ją uzupełniać:

  1. Nieregulowanie w terminie zobowiązań – szczególnie względem mikro i małych firm – brak środków potrzebnych do bieżącej działalności może powodować zatory finansowe, w konsekwencji utratę płynności a nawet … zawieszenie czy likwidację działalności (powszechnie znana jako bankructwo)
  2. Nieme wyrażanie zgody na nieuczciwe korzystanie z urządzeń biurowych (drukarek), telefonów i aut – do celów prywatnych (mówimy o ilościach ponadprzeciętnych)
  3. Posługiwanie się pseudo rekomendacjami – rzetelny czy wiarygodny partner – gdzie firma po opłaceniu pewnej kwoty może ubiegać się o certyfikat wiarygodnego, rzetelnego, uczciwego partnera.
  4. Organizowanie fikcyjnych konkursów i przetargów – by pozyskać pomysły i kosztorysy od innych partnerów
  5. Niedotrzymywanie zobowiązań ustnych – w ogóle rzadko kiedy szanujemy własne obietnice i dane słowo
  6. Kradzież pomysłów wygenerowanych przez pracowników – prawie jak w filmie „Pracująca dziewczyna”
  7. … cdn

Co ciekawe, niemalże każda branża ma swój kodeks etyczny. Cóż z tego – to przepis martwy. Brak konsekwencji (czyli co mi zrobisz, gdy udowodnisz, że działam nieetycznie) niczego nie zmienia. A jako społeczeństwo wyrażamy nieme przyzwolenie, że nie karzemy tych działających nieetycznie.

One thought on “Rzecz o uczciwości

    Anna said:
    17/08/2012 o 12:45

    … skoro członkowie zarządu już wiedzą, że wizja bankructwa jest realna, to dlaczego oszukują swoich klientów?
    Prawdopodobnie oszukują również samych siebie. Nie chcą przyjąć wiadomości, że należy zwolnić pracowników (podczas szkoleń deklarują, że zwalnianie jest najtrudniejszym procesem).Zwlekają z podjęciem decyzji. Mają nadzieję, że ich dłużnicy uregukują zobowiązania.
    Nie lubimy przekazywać negatywnych imformacji, prawda. Może dlatego?
    Współpracuję z firmami, właścicielami. Nie chcę przypisywać im złych intencji, czy wyrafinowanych manipuacji. Bankructwo to sytuacja, która w ich doświadczeniu jest NOWA, nie wiedzą, jak się zachować.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s