Refleksje po 2. Forum Employer Branding

Posted on Updated on

Tegoroczne Forum było poświęcone tematyce budowania wizerunku pracodawców w trudnych czasach. Spotkanie zostało podzielone na 3 części. W pierwszej omówiono wyniki analizy prasowej przygotowanej przez Akademię Kalitero i Press Service Monitoring Mediów – jak często ogólnopolska prasa społeczno-ekonomiczna poruszała temat zwolnień grupowych w firmach. W ciągu 7 miesięcy opublikowano 48 artykułów w 3 dziennikach i 2 tygodnikach. W 50 proc. przypadków w tytule publikacji wskazywano nazwę firmy. Autorami publikacji byli doświadczeni dziennikarze działów ekonomicznych. W artykułach powoływano się na wypowiedzi członków zarządu (35 proc.), dyrektorów ds. HR i komunikacji (10 proc.)  i rzeczników prasowych (6 proc.) oraz przedstawicieli związków zawodowych (19 proc.).

Przedstawiciel Brand24.pl omówił wyniki analizy internetowej. W ciągu 2 miesięcy opublikowano 5.000 informacji na temat „zwolnień grupowych”. Najczęściej takie informacje pojawiają się jako newsy i artykuły, jednak Internauci też chętnie piszą o tym na forach i blogach.

Przedstawiono również założenia i przesłanki zarzadzania godnościowego. Światowa tendencja zmierza ku idei zarządzania przez wartości. W Polsce wciąż jeszcze popularne są klasyczne już rozwiązania – zarządzania przez instrukcje oraz zarządzania przez cele. Ideą Zarządzania godnościowego jestwywieranie wpływu na pracowników i zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez budowanie relacji pracowniczych wiążących wykonywaną pracę z wartościami godnościowymi.

W drugiej części Forum uczestnicy wysłuchali prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli firm. Grupa Żywiec zaprezentowała autorskie rozwiązania w zakresie komunikacji wewnętrznej, których celem było budowanie poczucia jedności wśród pracowników oraz budowanie prawdziwego dialogu kadry zarządzającej z pracownikami. Podzieliła się również informacjami na temat idei dialogu społecznego. Opisała kilkuletni harmonogram prac, które są prowadzone pod okiem audytora, by działać zgodnie z wytycznymi AccountAbility 1000.

O tym jak przygotować się na wypadek zwolnień grupowych opowiadały przedstawicielki ET Logistik. Niezwykle cenne były informacje jak komunikować się z pracownikami oraz jak zadbać o rzetelny przekaz. Omówiono proces outplacementu i korzyści z tego wynikających.

O kulturze firmy otwartej opowiadała przedstawicielka firmy Skanska. Zwróciła uwagę na kwestię przekazywania informacji zwrotnej, tego jakie obawy rodzą się po stronie menedżerów i pracowników.

Przedstawiciel kancelarii Raczkowski i Wspólnicy wyjaśnił kwestie prawne dotyczące monitorowania pracowników w Internecie. Odniósł się również do ochrony dobrego imienia pracodawcy oraz wyjaśnił i uporządkował pojęcia związane z rozwiązywaniem stosunku pracy (tzw. zwolnienia grupowe, zwolnienia monitorowane).

Swoją opinią na temat rynku pracy podzieliła się również przedstawicielka serwisu architekcikariery.pl. Zwróciła uwagę na ważne aspekty m.in. na niskie umiejętności menedżerów w zakresie derekrutacji pracowników oraz brak należytej komunikacji z pracownikami, którzy zostają w firmie podczas, gdy ich koledzy tracą pracę.

Podsumowaniem Forum była debata z udziałem wszystkich uczestników. Gospodyni debaty – przedstawicielka Wolters Kluwer, partnera Forum, skupiła się na praktycznych aspektach budowania wizerunku pracodawcy w trudnych czasach. Zwróciła uwagę na problem mobbingu w firmach. Uczestnicy debaty zgodzili się, że lepiej prowadzić działania edukacyjno-prewencyjne niż rozwiązywać problemy. Dobrym przykładem jest promowanie Karty Różnorodności, która w lutym br. została złożona w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej. Z drugiej strony warto stosować w praktyce „godnościowe” narzędzia motywowania pracowników. W trakcie dyskusji wskazano na szereg aspektów motywacji pracowników – nie tylko tych materialnych, stosowanych w różnych branżach i różnych firmach.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s