Nie ma zaangażowania bez komunikacji

Posted on

forumemployerbranding_pl_za_pauloarudaWiele już powiedziano na temat angażowania pracowników. Badania firmy AON Hewitt potwierdzają, że jest bezpośredni związek między angażowaniem pracowników a efektywnością pracowników. Ale jest też związek między wysokim zaangażowaniem pracowników a skuteczną komunikacją w firmie.

Często słyszymy, że organizacje muszą zmierzyć się z problemem komunikacji międzypokoleniowej. Przewiduje się, że w 2020 roku na rynku pracy będą obecni przedstawiciele już 5 pokoleń: Baby Boomers, X, Y, Z oraz alfa. Czy faktycznie jest to problem?

Jeśli odpowiemy twierdząco, to rozwiązaniem powinno być tworzenie organizacji jednopokoleniowych. Czy to możliwe? Tak, dobrym przykładem są startupy, budowane najczęściej przez pokolenie Y. Jednak zdecydowana większość firm oferuje produkty i usługi dla znacznie szerszego grona osób, nie tylko reprezentantów jednego pokolenia. Zatem takie rozwiązanie nie jest dobre dla większości firm.

Jeśli będziemy patrzeć na fakt, że zespoły pracowników tworzą osoby z różnych pokoleń i organizacja uzna, że jest to problem, to – siłą sugestii – będzie patrzeć negatywnie na wszystkie kwestie związane z komunikacją międzpokoleniową. Jeśli jednak, słowo problem zamienimy na wyzwanie (dość modne ostatnio), to będziemy widzieć więcej plusów niż minusów. Organizacje są i muszą być różnorodne, gdyż najlepsze pomysły są generowane w toku dyskusji, sporów, konfrontacji różnych punktów widzenia. To warunek rozwoju biznesu.

W istotę otaczającego nas świata wpisana jest zmiana.  Które pokolenie lepiej sobie radzi ze zmianą?

Jedni powiedzą, że pokolenie X, które ma większe doświadczenie i pokorę, refleksję. Starsze pokolenie ma szersze spojrzenie na świat, biznes, co wynika z edukacji typu push, jest w stanie samodzielnie znaleźć sposób jak odpowiedzieć na każde pytanie strategiczne.

Inni wskażą na pokolenie Y, które ma w sobie entuzjazm, pasję i nie boi się nowości. Bo takie jest prawo młodości. Młodsze pokolenie ma bardziej specjalistyczne spojrzenie, prosumenckie, co wynika z edukacji typu pull, jest w stanie szybko znaleźć odpowiedź na konkretne pytanie.

Ale najlepiej byłoby połączyć siły. Co w praktyce się dzieje. Służą temu m.in. programy mentoringowe, a szefowie często są także profesjonalnymi coachami.

Czy nowoczesne narzędzia komunikacji ułatwiają / utrudniają komunikację międzyludzką? Zdecydowanie ułatwiają. Są nieocenionym wsparciem w pracy (wideo prezentacje / demonstracje, szybki przepływ informacji, telepraca, współpraca / job sharing).  Raczej utrudniają. Nie rozwiązują problemów komunikacji wewnętrznej w firmie. A pracownicy poświęcają swój czas pracy na media społecznościowe, załatwianie spraw prywatnych (banki). Co zatem zrobić. Pamiętać, że skuteczna komunikacja opiera się na celu i właściwym doborze narzędzi komunikacyjnych.

Podsumowując, od czego zależy sukces procesu komunikacji międzypokoleniowej?

  • Dobra komunikacja – spełnia oczekiwania nadawcy i odbiorcy. Pokolenie X: ceni sobie szacunek (w tym normy społeczne), uznanie dla wiedzy i doświadczenia, zaś Y: partnerstwo, równość, partycypację, wolność.
  • Dobra komunikacja – znajduje wspólne obszarów, wartości, stawia na podobne cele
  • Dobra komunikacja – to własciwe dopasowanie kanałów komunikacji – ale nic nie zastąpi kontaktu osobistego.
  • Dobra komunikacja – nie opiera się na kontrolowaniu, choć trzeba monitorować postęp prac.
  • Dobra komunikacja – codziennie się zmienia, gdyż codziennie uczymy się nowych rzeczy.

One thought on “Nie ma zaangażowania bez komunikacji

    […] Nie ma zaangażowania bez komunikacji […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s